Je kan als bedrijf en levensvatbaar zijn en de wereld redden!

Ynzo van Zanten, econoom, ondernemer en initiatiefnemer van Green Inc. was verantwoordelijk voor de lancering van het succesvolle merk innocent drinks op het Europese continent. Hij adviseerde en motiveerde daarna organisaties op het gebied van communicatie en verantwoord ondernemen. Ynzo is ook jaren docent geweest aan de Hogeschool van Amsterdam, en (gast-)docent aan de UvA en de TU Delft. Sinds 2016 is hij de Choco Evangelist van Tony’s Chocolonely en predikt voor de allerlekkerste chocolade zonder nare bijsmaak!

HET IMPACT TEAM
‘(Werk) geluk is een belangrijk thema bij Tony’s. Met een bevlogen en betrokken team werken we hard aan de missie om de chocoladewereld 100% slaafvrij te maken. Eens per jaar houden we onder onze werknemers een ‘werkpret enquête’ (een tevredenheidsonderzoek klinkt zo gezapig). Daaruit blijkt dat ons team met heel veel plezier aan het werk is. Dat is mooi. We hebben een serieuze missie en het is fijn als we dan ook nog eens lol hebben in wat we doen, zodat we er later met plezier op terug kunnen kijken.

KEEP THE MAIN THING, THE MAIN THING!
We hebben een tamelijk jong en energiek team en zijn enorm gegroeid. Wat ons allen drijft is een hele heldere missie en purpose waar we hard aan werken. Als Tony’s Chocolonely krijgen we enorm veel verzoeken en aanvragen, we zouden overal op in kunnen gaan, maar voor ons is het belangrijk om overzicht en structuur te behouden. Die focus houden we onder andere door te werken met een vijf jaren plan, en elk jaar een heel duidelijk businessplan dat op 1 A4tje past. We zijn allemaal even betrokken bij dat plan, waar weer bepaalde projecten uitrollen. We hebben per kwartaal the big three! Drie punten die werknemers in dat kwartaal willen behalen of verbeteren, naast de lopende werkzaamheden. Die big three zie je bijna bij elke computer of werkplek hangen. Zo houd je focus! En spring je niet in alle opportunity’s die voorbij komen.

VERTROUWEN!
We werken bij Tony’s vanuit vertrouwen en geven onze werknemers bijvoorbeeld een ongelimiteerd aantal vakantiedagen. Het kan toch niet zo zijn dat iemand naar de musical van zijn dochter wil, maar door zijn uren is? Werknemers zitten het beste in hun vel als ze tijd hebben voor hun vrienden, kinderen, relaties en een keer lekker een week op yogavakantie kunnen als ze daar behoefte aan hebben! Baby’s vinden wij sowieso belangrijk. Vaders krijgen een maand ouderschapsverlof na de geboorte van hun zoon of dochter, en moeders een extra maand. Verder deelt iedereen mee in een winstbonus wanneer we onze doelen halen, er wordt hierbij geen onderscheid gemaakt in functie.

BEVLOGENHEID IS NIET TE METEN IN DIPLOMA’S!
Hoe weet je tijdens een sollicitatie of iemand bevlogen is en in het team past? Noem het een onderbuikgevoel! We willen dat de sollicitant niet alleen bij ons wil komen werken vanwege onze missie, maar ook duidelijk voor ogen heeft waar hij of zij dan impact mee wilt maken in de job binnen ons bedrijf. We hebben het onderling wel eens gekscherend over “the ‘van’ test” Zou je het met desbetreffende persoon uithouden als je voor langere tijd samen in een busje zit of gooi je hem of haar er het liefst uit onderweg. Ik vind bevlogenheid in ieder geval niet per se meetbaar in opleiding en diploma’s, maar meer in persoonlijkheid.

CHOCADEMY
Wij hebben een knetter platte organisatie en stimuleren openheid en vertrouwen. We hebben een uitspreekcultuur, geen aanspreekcultuur. Het is goed dat iedereen weet: hoe gaan we hier met elkaar om. Met het hele team hebben we elk jaar een Chocademy waarin we dit bespreken en onze missie nog scherper neerzetten, en we duiken elke kwartaalmeeting ook onze kernwaarden in.

Ik sta nu op de payroll bij Tony’s en toch voel ik ondernemerschap. Dat ondernemende gedrag vragen wij ook van de werknemers. Dat maakt het ook juist leuk. Met de bevlogenheid in Nederland is het slecht gesteld. 88% van werkend Nederland ervaart geen plezier op de werkvloer, dat is werkelijk janken met de pet op. Als je zo’n totale crisis ervaart in je werksituatie, dan stap je toch op! Uit ons onderzoek kwam naar voren dat we bovengemiddeld bevlogen en betrokken zijn. We gaan fluitend naar kantoor op maandagmorgen.

MAAK HET VERSCHIL!
Wij willen de wereld tot een mooiere plek maken. Zowel voor de boeren in West Afrika, die we willen helpen aan een leefbaar inkomen te komen, als voor ons team in Amsterdam.
Mensen zien ons als commercieel. Maar winst is voor ons niet een doel, maar een middel richting ons doel van 100% slaafvrije chocolade wereldwijd. Wat wij willen laten zien is dat je en commercieel en levensvatbaar kunt zijn, en tegelijkertijd de wereld mooier kan maken. Die dingen bijten elkaar niet.
Een tip voor leidinggevenden, nou jah.. voor iedereen eigenlijk: Als je denkt dat iets kleins geen verschil kan maken, probeer dan maar eens je kamer te delen met een mug.
Wij maken al het verschil met zoiets kleins als een chocoladereep. , Hopelijk volgen er meer bedrijven die op deze manier impact willen maken.’

    Your email address will not be published. Required fields are marked *

  • Name *
  • Website