Bevlogen leiderschap

Bevlogen leiderschap begint bij de bevlogenheid van de leider zelf. Dit klinkt voor de hand liggend, maar de praktijk laat helaas nog te vaak een ander beeld zien. Bevlogen mensen zijn energiek, enthousiast over het werk en écht trots op het bedrijf waarvoor zij werken.

Let op, het gaat hier niet om een iemand die zich gedraagt als workaholic! Deze werkt misschien wel hard, maar doet dat omdat hij vindt dat dat moet. De workaholic wordt vooral gemotiveerd door externe factoren zoals aanzien, geld, status, macht en/of angst. Bevlogen mensen echter werken vanuit een positieve en intrinsieke motivatie. Hij of zij vindt zijn werk waardevol en haalt daar zichtbaar plezier uit. Daarnaast is vrije tijd belangrijk; vriendschappen, gezin en hobby’s. Work hard, play hard!

Waarom bovenstaande belangrijk is? Simpel,… medewerkers kijken voor dagelijkse leiding en inspiratie naar jou! Vertoon dus voorbeeldgedrag! We kunnen geen bevlogen medewerkers verwachten als we zelf niet bevlogen zijn. De bevlogenheid van een leider werkt aanstekelijk, waardoor zij hun medewerkers inspireren en motiveren om het beste uit zichzelf te halen.

Bovendien is het voor jezelf ook heerlijk om bevlogen te zijn en je betrokken, krachtig en energiek te voelen. Dus kijk vandaag nog even in de spiegel,… hoe bevlogen ben jij (nog)? Om je te helpen het beeld in de spiegel te kunnen duiden… lees je hieronder meer over hoe je bevlogen leiders herkent.

Draag het hogere doel uit

Een bevlogen leider heeft helder wat het hogere doel is van het bedrijf en werkt dus vanuit purpose. Purpose wordt ook wel gedefinieerd als ‘een aspirerende reden van bestaan, die organisatie, partners en stakeholders inspireert en aanzet tot actie, voor het leveren van toegevoegde waarde voor de samenleving.’ Hij dus weet waaraan zijn mensen, producten en diensten bijdragen. Dat is vaak meer dan alleen geld verdienen. Een bevlogen leider houdt de purpose van het bedrijf levend door er dagelijks enthousiast over te vertellen en ieder van zijn besluiten te baseren op de vraag: ‘In hoeverre draagt dit besluit bij aan de realisatie van onze purpose?’. Door de purpose zo ‘voor te leven’, verbindt, inspireert en motiveert de leider zijn medewerkers.

Creëer autonomie en vertrouwen

Als we weten waar we hét voor doen, is het de uitdaging om mensen in organisaties zoveel mogelijk ruimte te geven. Mensen hebben ruimte nodig om goed en zelfstandig te kunnen functioneren. Autonomie is één van de drie psychologische basisbehoeften van de mens (naast verbondenheid en competentie). Geef ze dus eigen verantwoordelijkheid en vrijheid om werk naar eigen inzicht in te delen. Zo geef je vertrouwen en zorg je ervoor dat medewerkers blijven nadenken over hoe zij zelf maximaal kunnen bijdragen. Immers… ‘Als je hekken om mensen zet, gedragen ze zich als schapen’ (William McKnight).

Dit betekent dat de bevlogen leider zich niet zal moeten laten verleiden om zich over te geven aan de controledrift die in organisaties vaak aanwezig is. Zorg in plaats daarvan voor de juiste mensen in je team, geef een heldere richting en doelen aan, vertrouw en laat los! Laat mensen doen waar ze goed in zijn en vooral plezier in hebben.

Zorg voor coaching en persoonlijke ontwikkeling

Een belogen leider coacht zijn mensen op het nog beter maken van wat ze al goed doen. Geeft ze voldoende waardering voor hun inzet en zorgt ervoor dat ze zich een gewaardeerd onderdeel van het team voelen. Hij stimuleert ze hierbij tot persoonlijke groei, ontplooiing en actief leergedrag.

Denk hierbij niet alleen aan de voor de hand liggende, formele, ontwikkelingsmogelijkheden zoals training en opleiding. Belangrijk is dat de medewerker ervaart dat zij zich dagelijks on-the-job kan verbeteren.

Uitdaging in het werk is belangrijk voor ontwikkeling. Een medewerker die uitgedaagd wordt zal (veelal onbewust) zijn vaardigheden vergroten en trots zijn om zijn resultaten. Zonder uitdaging is de kans aanwezig dat de medewerkers ongemotiveerd raakt, zich verveelt,  weerstandgedrag gaat vertonen of elders gaat solliciteren.

Geef heldere feedback

Uit onderzoek van Bakker (2004) blijkt dat leiders die ondubbelzinnige feedback geven aan medewerkers, zorgen voor een grotere betrokkenheid en betere prestaties. En dan hebben we het niet over de formele en traditionele momenten zoals een beoordelings- of een functioneringsgesprek. Het is goed om zoveel mogelijk feedback te geven over het presteren van de ander, gelinkt aan het hogere doel van de organisatie. Richt je daarbij vooral op het waarderen en stimuleren van positief gedrag en beloon dat met positieve feedback. Daar worden mensen beter, gelukkiger en meer bevlogen van.

De bevlogen leider weet zo een cultuur te creëren waarin niet alleen de leidinggevenden, maar ook de medewerkers onderling elkaar, als ‘kritische vrienden’, veelvuldig van feedback voorzien. Feedback vanuit oprechtheid, duidelijk en met een zekere kwetsbaarheid.

Stel uitdagende doelen

Tot slot stelt de bevlogen leider uitdagende doelen. Hiervoor al is al aangegeven dat dit bijdraagt aan de ontwikkeling van medewerkers.

Daag mensen uit! ‘Om enthousiast te blijven moet je uitdagingen blijven zoeken en daaraan blijven werken.’ – Professor dr. Arnold B. Bakker. Het is gebleken dat mensen uitdagingen nodig hebben om bevlogen te raken. Zonder uitdaging resulteert hooguit een tevreden medewerker, geen bevlogen medewerker.

Welke leidinggevende wil nou niet dat zijn medewerkers werken aan uitdagende doelen. Doelen waar we graag onze tanden in willen en kunnen zetten, die ons net dat stapje extra laten zetten. Vanuit een gezamenlijk hoger doel, in vertrouwen, met ruimte voor eigen invulling. Uiteindelijk resulteert dit in meer focus, plezier en resultaat!

    Your email address will not be published. Required fields are marked *

  • Name *
  • Website