Bevlogenheid en disruptie

Bevlogenheid werkt disruptive | Weekvandebevlogenheid.nl

Forbes magazine kondigt de 25 grootste disrupters aan en de website www.marketingweek.com komt met een top 100 lijst van meest disruptieve merken.

‘Disrupter’ dit en ‘disruptive’ dat. Wat betekent dit eigenlijk? 
Disruptive is een nieuwe en ontwrichtende innovatie. Met een disruptive innovatie hebben nieuwkomers in een bepaalde markt de mogelijkheid om de strijd aan te gaan met gevestigde organisaties. Bron Paul Aelen, www.ensie.nl

De kracht van disruptieve merken
Disruptieve bedrijven richten zich vaak het beantwoorden van één specifieke uitdaging en pakken zaken op een, veelal radicaal, andere manier aan. Niet ‘omdat ze disruptief willen zijn’… maar omdat ze een sterke overtuiging hebben over ‘hoe het anders/beter kan’. Ze spelen in op de trends en verplaatsen zich écht in de consument. Hierdoor vallen ze op en zijn ze vaak ook nog eens enorm goed in wat ze doen. Deze bedrijven hebben dan ook vaak een hoge likability en weten ze early adopters snel voor zich te winnen.

Het is overigens niet alleen het product/dienst waarmee ze zich van de gevestigde orde weten te onderscheiden. Ze hebben veelal ook een sterke identiteit en communiceren vanuit een heldere purpose. Denk aan bedrijven als: Uber, Airbnb, Facebook, Red Bull, Snapchat, Netflix, etc. Ze worden ook wel ‘Game Changers’ genoemd.

Deze bedrijven snappen heel goed welke toegevoegde waarde ze werkelijk bieden én durven te focussen op een specifiek deel van de markt of creëren zelfs een compleet nieuwe markt. Ze spelen snel in op de feedback en wensen van hun klanten en betrekken de eindklant veelal bij de ontwikkeling door te werken vanuit de mimimum viable product-aanpak en/of door het uitbrengen van publieke beta-versies. Ze zetten de klantervaring centraal en zijn vaak ijzersterk in het omgaan met klantfeedback via social media of nieuwe digitale hulpmiddelen zoals online chat-robots.

Door de eindgebruikers actief te betrekken bij de ontwikkeling van het product en/of de opbouw van het merk ontstaat een groep trouwe volgers die, veelal via social media, de perfecte ambassadeurs zijn voor het merk. Door deze vorm van marketing weten zij grote groepen mensen te inspireren en te stimuleren om mee te bouwen aan het succes van het merk/product/dienst.

Bevlogenheid
Hoe staat dit in relatie met bevlogenheid? Er is geen ondernemer, organisatie of merk die zonder bevlogenheid disruptive kan zijn.

Bevlogenheid in het kort
Bevlogenheid is de haast magische, state-of-mind die ontstaat wanneer mensen:
Sterk betrokken zijn bij het werk omdat het bijdraagt aan het gezamenlijke hogere doel/purpose (toewijding);
Datgene doen waar ze plezier aan beleven en helemaal opgaan in het werk (absorptie/flow-ervaring);
Hierbij bruisen van energie en zich krachtig en trots voelen (vitaliteit).

Disruptive bezig zijn raakt alle elementen van bevlogenheid: Zo zijn betrokkenen intrinsiek verbonden aan het hogere doel/purpose (toewijding). Heeft men focus op het doen van juist datgene waar men in uitblinkt (absorptie). En roept het werk gevoelens van trots en enthousiasme op (vitaliteit).

Alle eerdergenoemde bedrijven zijn begonnen in een team waar bevlogenheid de hoofdrol speelde. Wanneer gaat het mis? Het gaat vaak mis wanneer een bedrijf van start up naar corporate gaat en andere zaken op de voorgrond komen. Zaken zoals ‘politiek’, hiërarchie, autonomie beperkende processen en wanneer de afstand van medewerker tot de eindklant toeneemt. Helaas zijn dit soort ontwikkelingen bijna onoverkomelijk wanneer een organisatie groter wordt. Echter niet getreurd, het is alsnog mogelijk om als afdeling binnen je eigen organisatie disruptive te zijn.

Disruptie
Elke afdeling kan zijn eigen steentje bijdragen en vanuit bevlogenheid een disruptive actie neerzetten en daarmee de bevlogenheid een boost geven. Enkele voorbeelden om dit te doen zijn:

  1. (Her)formuleer met je collega’s het hogere doel, de purpose, van jullie afdeling/bedrijfsonderdeel. Ontdek samen opnieuw waar jullie dagelijks een bijdrage aan leveren en waarom dat belangrijk is voor jullie klanten/eindgebruikers. Verwerk dit in een inspirerend verhaal en gebruik deze hernieuwde en inspirerende focus als ‘toets’ in iedere beslissing die je samen neemt.
  2. Bedenk regelmatig met je interne ‘toko’ uitdagingen en vernieuwende ideeën die bijdragen aan jullie purpose en ga hiermee aan de slag. (Wellicht ter motivatie/inspiratie twee afwegingen hierbij: 1. Als je blijft doen wat je altijd deed, zul je steeds minder krijgen van wat je altijd kreeg. 2. Huldig het standpunt dat je klant het recht heeft om iedere dag weer een beetje beter te worden geholpen dan de dag ervoor.)
  3. Check samen nog eens goed of iedereen nog wel doet waar hij/zij het beste in is én het meeste plezier aan beleeft. Durf hierbij de, binnen het bedrijf ‘gestandaardiseerde rollen en functiebeschrijvingen’ eens los te laten. Richt je hierbij op het gezamenlijk, zo optimaal mogelijk, opleveren van het uiteindelijk gewenste teamresultaat.

Bevlogenheid of middelmatigheid en nonchalance
Betekent dit nou dat alle bedrijven en afdelingen disruptive moeten zijn? Wel nee! Het is cool als het kan. Maar er zijn genoeg dingen die gewoon goed zijn zoals ze zijn, mits het maar bijdraagt aan het hogere doel van de organisatie en bijdraagt de bevlogenheid, betrokkenheid en trots van alle betrokkenen. Zodra dat namelijk verdwijnt wordt ‘gewoon zijn’ niet goed genoeg en dreigt het ontstaan van middelmatigheid en nonchalance. Helaas heeft geen enkel bedrijf de luxe om nonchalant te worden. Het gaat namelijk ten koste van de toegevoegde waarde aan je klanten, de bevlogenheid van je mensen en uiteindelijk de financiële gezondheid van je bedrijf. Bevlogenheid zorgt voor alertheid en dat is voor alle bedrijven, afdelingen en vooral hun klanten van belang.

Bevlogenheid is dus ‘good for people and business’! Van 12 t/m 16 juni is het de Week van de Bevlogenheid.

Tip: Gebruik deze week intern als aanleiding om te bespreken hoe de bevlogenheid binnen jouw bedrijf kan worden vergroot. We zijn benieuwd naar jullie succesverhalen over hoe bevlogenheid heeft bijgedragen aan meer toegevoede waarde voor klanten, medewerkers en bedrijf. Veel succes!

    Your email address will not be published. Required fields are marked *

  • Name *
  • Website