Marc Lammers over bevlogenheid: scoren in het bedrijfsleven!

Marc Lammers (48), hij wordt de meest innovatieve coach van Nederland genoemd. Als hockey (bonds)coach veroverde hij vele internationale titels, waaronder het Europees, Wereld- en Olympisch Kampioenschap. Hij gaf het Nederlands dames hockey een nieuwe dimensie. Vandaag de dag begeleidt hij bedrijfsteams en geeft hij met ongekende bevlogenheid lezingen waarin hij mensen uitdaagt om in het bedrijfsleven, net als in de topsport, kampioen te worden. Geen instructies maar inspiratie, is zijn motto. Bevlogenheid volgens Marc Lammers: Dat ik intensief geraakt ben om iets uitmuntend te doen!

Bevlogenheid is het verschil tussen de 4e plek en de gouden plak!

‘Mijn drijfveer in de sport was om het team enthousiast te maken en kampioen te worden. Met de lezingen en coaching die ik nu geef, wil ik mensen eye- openers bieden, inspiratie door te vertellen wat bij mij heeft gewerkt, maar ook wat juist niet. Dat mijn lezingen gewaardeerd worden en ik erkend word in wat ik doe, geeft ook weer bevlogenheid en plezier.

In de sport kom ik veel bevlogen mensen tegen, die bevlogenheid kan er zeker ook in het bedrijfsleven zijn. Ondernemen en topsport liggen lang niet zo ver uit elkaar als je denkt. Je kunt dingen anders gaan doen op de werkvloer. Gezamenlijk korte en lange termijn doelen stellen, beter worden dan de concurrent, elke dag scoren en dat succes groots vieren! Maak van medewerkers owners van jouw bedrijf, werk met zelfsturende teams en geef ze erkenning en waardering. Zij leveren een bijdrage aan het gezamenlijke belang en moeten zich daarvan bewust zijn. Veel mensen kiezen ervoor om als zzp- er te gaan werken, om autonomie te ervaren. Maar ondernemerschap in loondienst is zeker mogelijk.’

Niet vinken maar vonken!

‘Coolblue is meer bevlogen dan de concurrent. Dat succes wordt gevierd onder het personeel. Een etentje, een diner- bon voor het gezin. Werknemers willen daar graag werken, juist omdat ze mogen meedenken met innovaties en daar een onderdeel van uitmaken. Kijk, mensen willen best veranderen, maar niet veranderd worden. Betrek mensen bij vernieuwingen. Ze zullen harder rennen voor hun eigen plan, dan voor jouw plan.
Dat vraagt van een leider open vragen te stellen, geen zaken op te leggen. Geen instructies.
Wanneer 80% van werkend Nederland bevlogen zou zijn, zou dat enorm veel geld opleveren. Er zijn genoeg mensen die van negen tot vijf op kantoor aanwezig zijn en een beetje zitten te Facebooken. Terwijl je van negen tot twaalf nog meer kan doen als je bevlogen bent, slimmer in plaats van harder werkt en uitdagende doelen stelt. Niet vinken, maar vonken.’

Sometimes you win. Sometimes you learn!

‘Ik zie dat bevlogenheid steeds meer op de agenda komt bij bedrijven. Er komt aandacht voor om dingen anders doen. Wat kan er beter? Bijvoorbeeld door elke morgen de koppen bij elkaar te steken en te experimenteren. Ja, en soms mislukt er iets als je het personeel vrijlaat en is dat vallen nodig om ergens iets van te leren en te weten dat iets niet vanzelf gaat. Soms win je en soms leer je.

Het is eigenlijk net als een kind dat je leert fietsen. Op een dag moet je het stuur wel loslaten, daarna het zadel. En kan je er niet meer naast blijven lopen, ook al weet je dat het bij de bocht kan vallen.
Dat gaat stapje voor stapje. Zo is het ook in het bedrijfsleven, als je mensen verantwoordelijkheid wilt geven, gaat dat niet in één keer. Zorg voor een zachte landing, zodat ze weer durven opstaan.’

Van goed naar goud!

‘Om mensen bevlogen te houden is het goed om ze van tijd tot tijd een nieuwe rol, taak en doel te geven. Spelers die jarenlang links midden staan, willen ook een keer proberen hoe het is om links voor te spelen. Daarom ben ik groot voorstander van kortere opdrachten. Ergens zit een begin en eind aan, en daarna ga je een andere functie bekleden. Zoals bij een Olympische cyclus van vier jaar. Zo blijf je verversen en vernieuwen.

Ik geef met meerdere coaches een ‘van goed naar goud’ training waarbij we veertig directeuren, synchroon aan de Olympische cyclus, vier jaar lang intensief begeleiden om met hun team te gaan winnen. Hun organisaties, hun medewerkers zullen tijdens dat traject het gevoel krijgen dat er een gouden plak te winnen valt. Dat is bevlogenheid. Het is namelijk niet altijd de bonus of het salaris waarvoor de werknemer harder gaan rennen. Het is meer de waardering en de betrokkenheid. Het teamdoel. Dat leer je van topsport. Onze spelers deden het niet voor die bonus, maar keken uit naar het Holland Heineken huis en de waardering die ze daar zouden krijgen van het publiek. Doelen stellen en mensen die het goed gedaan hebben op een podium zetten. Ik zie niet in waarom dat in het bedrijfsleven niet kan.’

    Your email address will not be published. Required fields are marked *

  • Name *
  • Website