Vitaliteit: hoe brengt een werkgever dit in praktijk?

Bevlogenheid en vitaliteit on-the-job | Weekvandebevlogenheid.nl

Het vergroten van bevlogenheid wordt steeds belangrijker in het bedrijfsleven. De meeste mensen denken bij bevlogenheid aan betrokkenheid, gedrevenheid en passie. Maar het staat ook voor vitaliteit.

Definitie vitaliteit ‘Vitaliteit is een overvloed aan energie. Natuurlijke gesteldheid en krachten (ijzersterk) van je lichaam, een sterk immuunsysteem dus, emotionele (ontroering) energie, je lekker voelen en mentale (de geest, de gedachte)energie, een sterke persoonlijkheid en goede toekomst visie voor jezelf.’ Bron Encyclo.nl

Vitaliteit is een combinatie van zowel je mentale gezondheid als je fysieke gezondheid. Je vitaal, energiek en krachtig voelen is net zo belangrijk voor je privé leven als voor je zakelijk leven. Uit onderzoek blijkt overigens dat wanneer je je vitaal voelt,…ook je zelfvertrouwen en geluksgevoel een boost krijgt. En mensen met meer zelfvertrouwen en energie hebben een grote aantrekkingskracht op andere mensen. Je gunfactor gaat omhoog in je privéleven, dit maakt je aantrekkelijk voor een liefdespartner en je houdt meer energie over voor een actief sociaal leven. Ook in het bedrijfsleven werkt deze aantrekkingskracht; vitale en energieke mensen creëren en krijgen meer kansen aangeboden en ontvangen vaker een salarisverhoging en/of promotie.

Sporten

Vitaal zijn klinkt heerlijk maar het is niet altijd makkelijk te realiseren. Vaak moet je er namelijk wel iets voor doen: gezonder eten en met name sporten, in welke vorm dan ook. Het staat elk jaar op nummer één van de goede voornemens. Voor veel mensen is het helaas maar moeilijk vol te houden. Hoe dat komt? Er zijn verschillende redenen maar één van de meest gehoorde is tijdgebrek. We spenderen veel tijd op het werk, komen vermoeid thuis en hebben in het weekend veel sociale verplichtingen. Gelukkig zijn er steeds meer bedrijven die het belang van vitale medewerkers inzien en (mee)investeren in een gezondere levensstijl van hun medewerkers.

HOE? Hier wat voorbeelden:

  1. Bootcamp/ buiten sport/ hardloop clubjes

Meest voorkomende manier voor werkgevers om bij te dragen zijn initiatieven als bootcamps, hardloopclubjes of yogalessen in de buitenlucht. Deze initiatieven zijn relatief goedkoop en de sociale druk stimuleert collega’s om mee te doen. Enige nadeel is dat het wel goed weer moet zijn, anders blijken veel mensen af te haken.

  1. Korting bij voor sportscholen

Het is mogelijk om als bedrijf kortingen te bedingen bij sportscholen zodat medewerkers goedkoper kunnen sporten. Er zijn zelfs een onafhankelijke intermediairs die dit voor bedrijven regelen.

  1. Vergoeding van sportabonnementen

In plaats van het regelen van korting bij de locale sportschool is het ook mogelijk om het sportabonnement van de werknemer, als secundaire arbeidsvoorwaarde (deels) te vergoeden (het mag tenslotte, binnen de WKR, vergoed worden). Win-win voor iedereen.

  1. Mogelijkheid om tijdens werkuren te sporten

De mogelijkheid om tijdens het werk te mogen sporten ervaren veel mensen als prettig, het ‘uurtje’ kan later op de dag ingehaald worden. Sommige mensen kiezen ervoor om tijdens hun lunchpauze te sporten of vroeg in de ochtend. Vaak zijn het de wat modernere bedrijven dit soort flexibiliteit op waarde kunnen inschatten en deze vrijheid willen geven.

  1. Sportschool binnen het bedrijf

Het Walhalla, immers tijd en de faciliteiten onder handbereik! Bij dit soort bedrijven kun je, veelal tijdens werkuren, op locatie sporten en omkleden. Bijna geen excuus meer mogelijk voor een meer sportieve werk/levensstijl. Zeker niet als ‘de baas’ het goede voorbeeld geeft en iedereen stimuleert om mee te doen!

Om vitaal te zijn in lichaam en geest zul je natuurlijk meer moeten doen dan alleen sporten… maar als je je lijf dagelijks wat harder laat werken kom je al een heel eind! Uit onderzoek blijkt dat 30 minuten per dag gemiddelde bewegingsinspanning al wonderen doet! Doe jij ook mee? Begin vandaag en stimuleer je collega’s en werkgever om mee te doen!

Ken je bedrijven die mee willen bouwen aan de Week van de Bevlogenheid? Spread the news en laat het ons weten op info@weekvandebevlogenheid.nl.

Volg het laatste nieuws van onze 100-Dagen Challenge op weg naar de Week van de Bevlogenheid (12-16 juni) verder op Facebook, Instagram en Twitter.

    Your email address will not be published. Required fields are marked *

  • Name *
  • Website