Bevlogen maakt aantrekkelijk

Bob Hutten is directeur van Hutten Catering. Dit bedrijf, draagt met hun gastvrijheid, ambachtelijk bereid eten en drinken bij aan beter, leuker, gezonder, lekkerder, eerlijker en duurzamer leven. De meer dan 1900 medewerkers binnen Hutten worden samenwerkers genoemd. Want je iedere dag inzetten om onderscheidend en van betekenis zijn, dat doe je samen!

Ik denk dat bevlogenheid om passie, creatie en het uitvoeren van een ambacht draait. Jezelf durven laten zien als het gaat over je talenten en daar helemaal in opgaan. Bevlogen mensen zijn vaak die karakteristieke mensen die ik heel aantrekkelijk vind. Ze maken het verschil en doen hun best om ergens aan bij te dragen. Over dit onderwerp nadenken is volgens mij erg belangrijk, juist in een tijd waarin de wereld heel systematisch en procesmatig is geworden. Want heel eerlijk, worden we echt gelukkig van die technische maatschappij? Of worden mensen met al hun talenten te veel opgesloten, wat hen juist weer tot minder gelukkig en minder aantrekkelijke mensen maakt? Mensen zijn naar mijn mening echt op z’n gelukkigst als ze met hun eigen talenten bijdragen aan hun eigen gelukschilderij en aan dat van een ander.

HOOGSPRINGEN EN AMBITIES VERGROTEN!
Bevlogen samenwerkers hebben een doel voor ogen en ondervinden flow, een fijn soort energie, in de stappen naar dat doel toe. Anderen haken hier gemakkelijk op aan, waardoor het ze als team gaat lukken om dit doel te bereiken. Als er geen bevlogenheid is dan wordt het allemaal wel erg lastig. Bij Hutten hebben we volop bevlogenheid. Het is dan ook mijn streven om een platform te creëren waarin mensen hun talenten kunnen ontdekken en ontplooien. Zo moedig je ze ook aan om boven zichzelf uit te stijgen. Dat betekent overigens ook dat ze fouten mogen maken. Het is leuk om iemand te zien hoogspringen en te motiveren ambities te vergroten. Ontwikkeling betekent in veel gevallen dat mensen op een gegeven moment opstappen om ergens anders aan de slag te gaan. Bij Hutten daarentegen is er weinig verloop. Dat betekent dat je als bedrijf wel moet blijven groeien en personeel van buitenaf moet blijven aannemen om de balans te behouden en steeds nieuwe kennis in huis te halen. Je eigen mensen zouden anders erg in zichzelf gaan geloven en in hun eigen waarheid.

JE WORDT HIER NIET IN ELKAAR GESLAGEN
Om werkgeluk te meten maken wij binnen het bedrijf gebruik van een gelukswijzer, die op 8 verschillende terreinen het werkgeluk meet. We doen dit, omdat we willen weten hoe we kunnen bijdragen aan de ambitie van de werknemer, maar ook om te zien of mensen lekker in de wedstrijd zitten. Als er privé van alles speelt, weet ik wel hoe je op het werk functioneert. Wat volgens mij heel belangrijk is, is een gevoel van veiligheid creëren op de werkvloer, mensen moeten hun zegje kunnen doen, kritisch durven zijn, zonder bang te hoeven zijn voor eventuele consequenties. Je wordt hier niet in elkaar geslagen als je het gesprek aangaat! Twee maal per jaar geven onze werknemers een punt aan hun manager. Wegens hiërarchie trekken wij per definitie 1 punt af van de punten die een samenwerker geeft aan een manager. Zo meet je of er een ‘klik’ is. En als een manager dan een & (en dus een 6) scoort, dan gaan we het gesprek aan. Dit is een ideale tool als je als manager van je mensen houdt en naar jezelf kan kijken, in de zin van: wat kan ik doen voor mijn werknemers? Of hoe kan ik de situatie verbeteren? Managers die niet bereidt zijn aan zichzelf te peuteren, oftewel zichzelf te verbeteren, of niet bewust zijn van hun eigen inbreng of gedrag vallen dan natuurlijk meteen door de mand. Het gaat er volgens mij om dat je samenwerkers ook van jou gaan houden, bijvoorbeeld omdat je er voor ze bent op een slecht moment, je ze af en toe in bescherming neemt of juist stimuleert vol gas door te gaan. Zo stellen we voor iedere werknemer een uniek traject op.

VAN AFWASHULP TOT KOK
Ik kan de bevlogenheid en het hebben van een doel goed schetsen aan de hand van een voorbeeld. Onze chauffeur haalt ’s morgen soep op bij onze Verspillingsfabriek om het vervolgens af te leveren bij de klant. Wie is die man? Een chauffeur die een pallet soep aflevert? Of is het iemand die zijn bijdrage levert om verspilling tegen te gaan? Alles wat wij bij Hutten doen, daar is over nagedacht. En als er samenwerkers zijn die dat nog niet weten of door niet van doordrongen zijn, is het de taak van de leidinggevende om die boodschap over te brengen. Zodat iedere samenwerker, van afwashulp tot kok, zich onderdeel voelt van een groter geheel en weet waar hij of zij het voor doet.

WAT IS HET VERDIENMODEL EN HOE IS DAT TE METEN?
Voor het Prinses Máxima Centrum voor de afdeling kinderoncologie hebben wij een voedselconcept ontwikkeld. Daarin heb ik mijn medewerkers behoorlijk veel vrijheid gegeven. Ze hebben bijvoorbeeld een pitch voorbereid in de vorm van een stripverhaal, ik had het echt niet kunnen bedenken! De insteek van dit voedselconcept is om patiëntjes, zieke kindertjes, te verleiden om te gaan eten door inzet van onze kanjerkar. Het eten op de kar ziet eruit als speelgoed en snoepgoed, maar is met verse groenten bereid, ijsjes zijn gemaakt van fruit. Een boterham met kaas, is een uil. Over talent, bevlogenheid en het verschil willen maken, gesproken! Ik heb een mail van een moeder ontvangen waar ze vertelt dat haar kind door onze kanjerkar weer was gaan eten. Dat is de energie waar je het voor doet! Maar hoe zit het dan met het verdienmodel? werd er laatst in een volle zaal aan mij gevraagd. Ik vind dat geen interessante vraag en heb er ook niet serieus op geantwoord. Stel die vraag over vijf jaar nog maar een keertje. Ik kijk naar het moment, naar de energie waarmee we dit hebben neergezet. Daar geniet ik van.

2X GEVEN EN VERSTANDIG NEMEN
De essentie van het leven is geven en verstandig nemen. Daar hebben we ook een filmpje van op onze website. Met verstandig nemen bedoel ik bewust nemen. Geld durven vragen voor je diensten, maar niet ten kosten van alles en iedereen. Denk aan kinderarbeid of zaken die ten koste gaan van mens en maatschappij. Ik denk dat je hierin zo duurzaam kan zijn als je zelf wilt, maar dat de transparante communicatie daarover ook van belang is. Ik weet ook wel dat wij vrachtwagens hebben rijden en het milieu hiermee schade aandoen. Dus ik kan we zeggen dat we duurzaam zijn, maar dat zijn we niet. Niet 100%. Het is ook niet mijn bedoeling om dit verhaal mooier te maken dan het is. Maar het is goed om je bewust te zijn van wat je neemt. Gebruik daarbij je verstand.

DE KEERZIJDE VAN BEVLOGENHEID
Wat er met werkend Nederland zou gebeuren als 80% bevlogen en trots is? Ik weet wat bevlogenheid ons geeft: een fijne energie, een dynamische omgeving en veel zelf gecreëerde kansen.
De keerzijde van bevlogenheid en vrijheid, is dat je dit als bedrijf wel goed moet kunnen faciliteren. Er ontstaan zoveel mogelijkheden. Om die allemaal tot een goed einde te brengen, zonder dat het te chaotisch wordt, is een scherpe visie van belang. Wat doen we wel en wat doen we niet? Dat vraagt om goed leiderschap!

    Your email address will not be published. Required fields are marked *

  • Name *
  • Website