Waarom investeren in meer bevlogenheid?

Bevlogen mensen halen voldoening uit hun werk, zijn zeer betrokken en voelen zich energiek, vitaal en trots. Daarmee draagt bevlogenheid bij aan onze psychische en lichamelijke gezondheid, de duurzame inzetbaarheid en zorgt het voor lagere zorgkosten door o.a. preventie van burn-out, bore-out en andere stress-gerelateerde klachten. Net zo belangrijk is dat bevlogenheid mensen productiever en innovatiever maakt. Meer bevlogenheid heeft dus een grote positieve maatschappelijke en economische impact. Helaas kan minder dan 40% van de Nederlandse werknemers als bevlogen worden aangemerkt. We halen er dus niet uit wat erin zit. Wij geloven dat dit beter kan!

Bevlogen medewerkers zijn dé perfecte ambassadeurs voor hun bedrijf en dragen met glimmende ogen bij aan het realiseren van echte toegevoegde waarde. Bevlogen medewerkers zijn niet alleen gelukkiger, ze maken bedrijven ook succesvoller. Prof. dr. Willem van Rhenen, hoogleraar Engagement & Productivity aan Nyenrode, stelt zelfs dat de mate van bevlogenheid een betere graadmeter is om het succes van een onderneming te voorspellen dan de economische KPI’s! Uit onderzoek blijkt dat bedrijven met een groot aantal bevlogen medewerkers het beter doen op onder andere de volgende gebieden:

10% hogere klantloyaliteit, 20% meer verkoop, 17% meer productie, 21% winstgevender, 37% minder verzuim, 65% minder verloop van personeel, 40% minder fouten. (bron: Gallup Q12 2016, Effectory 2018)

Bevlogen medewerkers maken dus hét verschil en zijn ook nog eens gelukkiger. Daarnaast is Dit gunnen we heel Nederland. Daarom zet het team van de Week van de bevlogenheid zich samen met haar ambassadeurs harte in voor de volgende ambitie:

In 2025 is 80% van werkend Nederland bevlogen en trots!


Wat zou het voor de maatschappij, de economie en jouw bedrijf betekenen als we dit samen realiseren? Een mooie uitdaging, waar het Week van de Bevlogenheid-team zich graag voor inzet. Deze uitdaging kunnen we natuurlijk niet alleen realiseren. Daarom komen graag in contact met bevlogen leiders en ondernemers die hetzelfde doel nastreven, hier binnen het eigen organisatie actief invulling aan (willen) geven en ambassadeur voor bevlogenheid willen zijn.